Elk jaar zie je ze in de maanden voor de zomer weer terug in het straatbeeld: jongens en meisjes, gehuld in een fluorescerend hesje voorzien van rugnummer, die op de fiets hun praktische verkeersexamen afleggen. Voor deze blog filmde ik alle acht routes die er voor het verkeersexamen in Utrecht zijn.
Vanuit huis zie ik jaarlijkse grote aantallen kinderen in een oranje hesje de zijstraat aan de overkant in fietsen. Soms fietst er iemand rechtdoor, die heeft het routebordje niet gezien. Meestal duurt het dan niet lang voordat hij of zij omkeert en alsnog de goede route vervolgt, maar dat gebeurt niet altijd. Ik hoop dan maar dat ze verderop de route weer terugvinden.
Dit jaar kijk ik met extra belangstelling naar de kinderen die het praktisch verkeersexamen doen, omdat één van mijn kinderen ook aan de beurt is. In maart was het theoretisch examen en binnenkort volgt de praktijk. Als voorbereiding leek het me leuk (en handig) om de route vast een keer te verkennen. Om te kijken of de route duidelijk is en of er verkeerssituaties in de route zitten die extra aandacht verdienen. De route op een zonnige avond een keertje voorfietsen met het hele gezin was niet alleen gezellig en ontspannen, wellicht helpt het ook nog een beetje tegen de spanning van het echte examen straks!
Deze voorbereiding bracht me op het idee om alle Utrechtse routes een keer te filmen, zodat iedereen die dat zou willen de route ook al eens vanuit huis kan ‘oefenen’. Of zodat ouders de route van hun kind(eren) kunnen volgen. Niet helemaal een origineel idee, want (bijna) alle routes zijn door De Fietsmeesters al in beeld gebracht en te bekijken op hun website. Hier vind je trouwens ook alle routebeschrijvingen en plattegronden. Heel erg handig!
Dat alle routes al een keer gefilmd zijn heeft me er dus niet van weerhouden het zelf ook te doen. Niet in de laatste plaats omdat ik gewoon benieuwd was naar alle verschillende routes. Ik mag Utrecht dan vrij goed kennen, deze fietsroutes waren allemaal nieuw voor me. Een leuke manier dus om ook eens door delen van de stad te fietsen waar ik normaal gesproken nooit kom. En om en passant te ontdekken wat Utrecht zoal doet om de verkeersveiligheid in sommige straten te verbeteren (zie onderstaande tweet).
Mijn enige voorbereiding bestond uit het opzoeken van het startpunt van de route; op die manier dwong ik mezelf om mijn aandacht tijdens het fietsen, net als de kinderen dat moeten doen tijdens hun examen, volledig te richten op het veilig en goed volgen van de aangegeven route. Tegelijkertijd was ik ook benieuwd of de routebordjes langs de weg voldoende waren om de route te voltooien, of dat ik ook andere hulpmiddelen (routebeschrijving, plattegrond) nodig zou hebben. Spoiler alert: dat was bij een aantal routes helaas het geval.
Sowieso is het af en toe goed opletten. De routebordjes zijn goed herkenbaar en staan meestal op een logische plek aan de rechterkant van de weg. Soms echter staan de bordjes aan de linkerkant van de weg, waar je ze minder snel verwacht. Ook waren sommige bordjes bijna geheel verdwenen achter weelderig groeiende en bloeiende bomen of achter een bouwsteiger.
En tot mijn verassing kwam ik een aantal bordjes tegen die mij de verkeerde kant opstuurden en ontbraken er een aantal routebordjes op plekken waar ze volgens mij wel hadden moeten staan. Wellicht dat er tijdens het verkeersexamen begeleiders op deze punten staan om de fietsers de goede kant op te wijzen, maar ik had die luxe niet en moest terugvallen op de routebeschrijving en plattegrond. Tot slot kwam ik ook nog één erg verwarrende situatie tegen, waar in verband met wegwerkzaamheden de route tijdelijk was aangepast. Op dat punt aangekomen stond zowel het routebordje van de omleidingsroute als die van de originele route. Inmiddels zijn de werkzaamheden afgerond en is het tijdelijke routebordje verwijderd. Geen verwarring meer mogelijk dus!
Het fietsen van alle routes brengt de verschillen tussen de wijken in Utrecht mooi in beeld. In de tijd dat Overvecht en Kanaleneiland gebouwd werden, was de auto het dominante vervoermiddel. Dat is terug te zien in de opzet van deze wijken, waar fietsers op veel plekken de weg moeten delen met auto’s. Niet echt veilig, zeker niet op wegen die uitnodigen tot hard rijden. Hoe anders is dat in de recenter gebouwde buurten en wijken in Utrecht, zoals Leidsche Rijn en delen van Vleuten – De Meern. Vanaf de tekentafel is hier rekening gehouden met fietsers, wat terug is te zien in de vele breed opgezette en gescheiden fietspaden. De route van het praktische verkeersexamen in Vleuten – De Meern gaat praktisch alleen maar over gescheiden fietspaden of fietsstraten. Wel zo veilig!
Zo veilig je weg door de buurt kunnen afleggen als in Vleuten – De Meern dat gun ik de kinderen in de rest van de stad ook. Gelukkig is er ook in de oudere buurten en wijken steeds meer aandacht voor de positie van fietsers in het verkeer! En als automobilisten daarnaast rekening houden met kinderen in het verkeer (ook als ze geen fluorescerend hesje aan hebben!) en elk jaar een nieuwe lichting kinderen door het theoretisch en praktisch verkeersexamen een betere en meer zelfverzekerde verkeersdeelnemer wordt, dan maken we het met z’n allen veiliger en fijner op de Utrechtse wegen!
Na het lezen van dit blog ook benieuwd geworden naar één specifieke (of misschien wel alle) routes? Hieronder kan je ze alle acht bekijken. Niet versneld afgespeeld, maar real-time! De meeste filmpjes duren tussen de 15 en 20 minuten, dus neem er even de tijd voor!