Demkabrug: een belangrijke, maar uitdagende fietsverbinding

De Fietskoerier en De Filmende Fietser onder de Demka-brug

En toen kwam, koud terug van vakantie, via LinkedIn de vraag of ik een fietsfilmpje wilde maken van Lage Weide. Daar had ik nog niet eerder over nagedacht, het idee dat ik ook in opdracht van anderen fietsfilmpjes zou kunnen maken. En, om eerlijk te zijn, de link tussen een fietsfilmpje en bedrijventerrein Lage Weide lag voor mij ook niet direct voor de hand. Toch is gisteren, goed drie weken later, het eerste fietsfilmpje van De Filmende Fietser ‘in opdracht van’ gepubliceerd.

Een dag na het berichtje op LinkedIn had ik telefonisch contact met de directeur-bestuurder van Parkmanagement Lage Weide, Mariëlle Wieman. Zij vertelde me over de uitdagingen met betrekking tot de bereikbaarheid van het bedrijventerrein en de ambitie om, in samenwerking met de bedrijventerreinen Haarrijn en de Wetering, 5.000 auto’s van de weg te halen. Dat is vrij ambitieus, maar niet onhaalbaar als je bedenkt dat zo’n 13.000 medewerkers van de bedrijventerreinen op niet meer dan 7,5 kilometer van hun werk wonen. Wat een prima afstand is om te fietsen, als de infrastructuur daarvoor toereikend is. En juist daar schort het aan.

Aan mij de vraag of ik de knelpunten in de fietsinfrastructuur op en naar bedrijventerrein Lage Weide al fietsend in beeld wilde brengen. Te beginnen met de Demkabrug. Deze spoorbrug met fietspad is de middelste van drie verbindingen over het Amsterdam-Rijnkanaal, tussen Lage Weide enerzijds en Utrecht-stad / Maarssen anderzijds. Zo’n 2,5 kilometer naar het zuiden respectievelijk 5 kilometer naar het noordwesten liggen de andere twee verbindingen. De Demkabrug is dus een belangrijke schakel voor mensen die hun woon-werkverkeer fietsend (willen) afleggen.

Gezicht op de Demkabrug over het Amsterdam-Rijnkanaal (foto van Victor M. Lansink, collectie Het Utrechts Archief)

Een dagelijkse rit over deze fietsbrug is echter niet zonder uitdagingen. Die beginnen bij de aanloop naar de brug aan de stadskant. Binnen 200 meter klim je hier over een uitermate smal fietspad zo’n 10 meter, een stuk dat op zichzelf al uitdagend is. En dan volgt halverwege ook nog een schier onmogelijke haarspeldbocht. Menig fietser, zelfs de meest ervaren, ontkomt er niet aan om hier even een voet aan de grond te zetten, te steken of de berm naast het fietspad te gebruiken. En dan moet de brug nog komen.

De aansluiting van het fietspad met het brugdek is niet erg soepel en het fietspad over de brug zelf is met een breedte van minder dan 2 meter erg smal te noemen. Bedenk dat fietsers en voetgangers van beide richtingen het met deze breedte moeten doen en je voelt de problemen al aankomen. Letterlijk, want passeren op de brug kan een opgave zijn. Zeker als je een koerier van De Fietskoeriers Utrecht of een bezorger van Coolblue tegemoet rijdt. Beide bedrijven zijn op Lage Weide gevestigd en maken met hun vrachtfietsen dan ook regelmatig gebruik van de brug. Maar niet alleen vracht- en bakfietsen kunnen een probleem vormen bij het passeren. Ook het veilig passeren van voetgangers, scooters en andere ‘normale’ fietsers vergt de nodige stuurmanskunst.

Tref je het en kom je weinig ander verkeer tegen op de brug, dan is er altijd nog een stukje ‘beleving’ waar je mee te maken krijgt. Aan de ene kant ben je namelijk slechts door een vrij lage reling gescheiden van het Amsterdam-Rijnkanaal, 10 meter lager. Voor mensen met hoogtevrees geen fijn idee. En ondertussen raast aan de andere kant, op nog geen twee meter afstand, de ene na de andere intercity richting Amsterdam en Schiphol voorbij. Als je daar niet op bedacht bent, kan het schrikeffect behoorlijk groot zijn.

Links de lage reling tussen brug en Amsterdam-Rijnkanaal en rechts een voorbij razende trein. En dan moet je ondertussen ook nog een fietskoerier met vrachtfiets passeren.

Heb je de overtocht overleefd dan wacht aan de kant van Lage Weide een laatste serie knelpunten (of uitdagingen). De afrit aan deze kant is met zo’n 200 meter net zo lang als de oprit aan de stadskant, met één belangrijk verschil: er zit geen haarspeldbocht in. Hierdoor maak je, zelfs als dat niet je bedoeling is, behoorlijk wat vaart. En daarmee is het dan weer opassen geblazen, want aan het eind van die 200 meter zit een kleine knik naar rechts, gevolgd door een knik naar links waarna je meteen de autoweg opschiet. Gezien de aard van veel bedrijven op Lage Weide rijdt hier regelmatig zwaar verkeer, dus goede remmen op de fiets zijn geen overbodige luxe. Als je dan ook nog veilig de tunnel onder de Demka- en Werkspoorbrug door bent gekomen, is de beproeving eindelijk over en kan je je weg over bedrijventerrein Lage Weide vervolgen.

Maar genoeg geschreven nu, want het gaat natuurlijk om het filmpje. Zo’n acht keer heen en weer fietsen, om de verschillende knelpunten onder ‘ideale’ omstandigheden in beeld te kunnen brengen, en montage door videobureau De Verbeelders heeft geresulteerd in onderstaande compilatie. Bedenk maar eens of je hier zelf dagelijks overheen zou willen fietsen…

Ps. Een paar dagen nadat ik werd gevraagd een filmpje van de Demkabrug te maken, verscheen er op de website van Mark Wagenbuur (BicycleDutch) een uitgebreid blog over de Demkabrug. Genoeg aandacht dus voor deze gedateerde fietsbrug. Nu maar hopen dat deze aandacht er aan bijdraagt dat hier in de nabije toekomst een betere fietsverbinding wordt gerealiseerd zodat die duizenden werknemers van bedrijventerrein Lage Weide ook daadwerkelijk de auto laten staan en met de fiets naar hun werk gaan!

Deel dit artikel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *